jag och min klubbkamrat!

Jag och min klubbkamrat Emelie, även min klasskompis och studiegruppskompis och även min vanliga vän sen en månad tillbaka, är otroligt duktiga på att prata i telefon.. I början körde vi 20 min, det utökades sedan till 30 min, 30 minuter blev till 50 min och så har det fortsatt. Idag pratade vi i 1h45min. Jag vet inte när jag pratade så länge med någon senast, för jag brukar avsky prata i telefon, men med emelie flyger tiden bara iväg för vi har så mycket att prata om hela tiden :D

Idag var det ikea hela dagen med Louise och Jenny. Fick allt köpt en del bra saker, men har inte orkat packa upp de än.. får ta det imorgon, ska gå o lägga mig o sova nu, eller läsa lite till i Anne Franks dagbok. Så himla intressant är den boken verkligen. Efter den boken skall jag läsa "Pojken som överlevde förintelsen" Han som har skrivit boken är den yngsta som överlevde förintelsen, minns inte hur gammal han var när kriget tog slut, men tror den är väldigt bra. Andra världskriget är något som verkligen intresserar mig. Inte att sitta läsa massa årtal och datum och sånt, men läsa om människoöden. är så svårt att sätta in i hur förjävligt en människa kan behandla en annan människa och hur folk kan sitta och säga att förintelsen aldrig inträffat. nej, men ta och åk till Auschwitz och ställ dig i gaskammaren och se alla klösmärken på väggarna. Gå alla vägar och gångar där fångarna fick gå, gå in i en liten sal där 100 fångar bodde tillsammans med en enda liten toalett. Känslan att besöka koncentrationsläger går inte beskriva. Man känner sig så tom på något sätt, man kanske inte ska klaga över att man fryser lite trots en tjock vinterjacka. Fångarna gick i blöta kläder utan skor mitt i smällkalla vintern. Klagade de? Nej, jag tror snarare de var glada över att de fortfarande var i livet, att de kanske skulle överleva kriget, att de kanske skulle återse sin familj igen. Vi människor kanske ska sluta klaga på småsaker här i livet! Vi har det faktiskt ganska så bra!


Anne Franks dagbok : den oavkortade originalutgåvan : anteckningar från gömstället 12 juni 1942 - 1 augusti 1944

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Den är bra den boken, Anne Frank, läste den i tvåan eller trean (lågstadiet), första gången. Mycket intressant! Läs den andra boken också så får du tala om för mig sedan om den var bra eller inte ;)

2008-10-02 @ 01:28:56
URL: http://riotineveryone.blogg.se/
Postat av: linn

bra bok! de finns en film också om du vill köra dubbelt för att få ut mer :)

2008-10-02 @ 13:05:17
URL: http://linnssy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0