brev från plan

Idag fick jag hem brev från plan international och ny information om mitt 15 åriga fadderbarn david alfredo i elsalvador. För några veckor sedan fick jag hem första brevet som han har skrivit själv på spanska och som sedan volontärer på plan översatt till engelska. Plan har alltid legat mig varmt om hjärtat och har alltid sagt att jag vill ha ett fadderbarn, Familjen har varit fadder i 3 år snart och jag har varit fadder för david i ett halvår ungefär tror jag. Jag fick även hem nya bilder på honom idag och han är så himla fin. Ännu en bild att sätta upp på kylskåpet, för ja det är där bilderna hamnar. För mig är fadderskapet något viktigt och jag tycker det är roligt när folk som är här ställer frågor om vad man gör som fadder. de flesta tror att pengarna endast går till fadderbarnet, men i plan så går pengarna till hela byn och det arbetet som behövs göras där. Invånarna i byn får träning av plan för att de sedan skall kunna hålla sin by levande och då lämnar plan det området. Det är en anledning till att man får lämna sitt fadderbarn. Har plan ingen verksamhet i barnets by får man inte vara fadder längre för barnet, en annan anledning är att barnet fyller 18 och då är vuxen, eller att barnen flyttar til en annan by där plan inte har någon verksamhet.
   David fyllde 15 i januari, vilket innebär att det bara är 3 år kvar tills plan kommer hitta ett annat fadderbarn till mig. 3 år, det innebär ungefär 6-7 brev till från honom, 3 födelesedagspresenter från mig till honom (jag skickar ner saker som alla barn i byn har användning av), 3 år det är ingenting, fast på 3 år bygger man upp en relation till sitt fadderbarn och det är inte roligt att mista den. När vi fick brev hem från plan med beskedet att vårt första fadderbarn Lorraines mamma avlidit började jag gråta. Jag grät för en människa jag aldrig träffat och som jag inte haft mycket kontakt med, men att veta att någonstans i afrika har denna kvinnan tittat på bilder av mig och min familj, läst våra brev, blivit fotade av plans volontärer för bilder att skicka till oss, vara med Lorraine och skriva breven - vara delaktig helt enkelt under hela resan. Att sen få beskedet att hon dött det gör ont! Visst alla kanske inte reagerar på samma sätt som jag, men tror heller inte att alla tar fadderskapet på samma allvar som jag kanske gör. Det roligaste jag vet är när jag ser ett brev från plan ligga i hallen när jag kommer hem och när jag fick davids första brev stod jag med det länge i handen och jag läste t.o.m det han har skrivit på spanska, trots att jag inte förstår ett ord av vad som står. Men att han har lagt ner tid till att skriva ett brev till mig det värmer!!!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Svar: Jag söker på t ex: The Big bang theroy+streaming på google sedan får man såklart leta lite, men det brukar inte vara några större problem. Annars så har http://www.sidereel.com en hel del!

2009-04-15 @ 11:49:42
URL: http://jencie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0