Lärare

Suttit och funderat lite på vad jag haft för lärare genom åren! Många har varit riktigt dåliga, några få har varit bra. Minns en lärare i högstadiete t som sparkade en i min klass så han flög genom hela klassrummet. En bra lärare? Nej! Har vi någon gång arbetat för ett lustfyllt lärande? Inte vad jag kan minnas. Minns bara att vi tragglat massa information dagarna i ända. I mellanstadiet skulle vi lära oss alla Sveriges kungar och under vilka år de ledde Sverige. Är man som mig och har svårt att lära sig namn och årtal, nummer och all sån skit, är det inte lätt att få in det i huvudet. Där skulle vi bara kolla i böckerna och nöta in det! Min lillebror gjorde likadant när han gick i mellanstadiet och han lärde sig memorera det, men han har ganska lätt för namn och årtal. Jag klarar verkligen inte av att lära mig sånt hur mycket jag än försöker. Det går bara inte. De enda årtal jag har lärt mig är Melodifestivalens vinnare från 1995 o framåt. Något annat kan jag inte.

Jag har även haft en lärare som under tre års tid inte uppmuntrade mig ett dugg och fick mig att tappa intresset för foto. TACK! Hemma hos mamma och pappa har jag en analog systemkamera som är från 1988 tror jag, men den är nästan som ny, lite gammalmodig kanske men den funkar hur bra som helst. Fotade hela mitt projektarbete med den, men jag kan inte få tillbaka lusten att fota! Tre år med negativa ord det trycker ner en ska ni veta. Vad har jag mer haft för lärare? Jo, min engelskalärare i 8:an. Under ett årstid rabblade vi engelskaglosor. Vi gjorde inget annat och då ljuger jag inte. Rabbla glosor det var vad våra lektioner gick ut på. Lustfyllt? ee nej! Min lärare jag hade i engelska och franska i 7:an var däremot UNDERBAR! Jag lärde mig jättemycket av henne och när hon i slutet av 7:an sa att hon skulle sluta satt nästan hela klassen och grät. Många av oss hade haft henne varje dag under två terminer och hennes lektioner var alltid bra! Hon gick verkligen in för att lära oss och hon var engagerad i det vi gjorde!

Men jag har faktiskt nästan bara haft dåliga lärare enligt min mening. Hade en lärare i idrott som vägrade inse att min nacke var kass. När jag var 13 år fick jag nackspärr för första gången och det var ingen vanlig nackspärr utan där var det hemska kramper. Fram tills jag var 14½ eller nåt hade jag nackspärr mellan 5-10 ggr... per månad och det är inte normalt för en ung tjej, inte för någon människa överhuvudtaget. Men detta kunde inte han förstå. Så när jag kom till lektionen en dag med låst nacke och inte kunde vara med sa han att jag iaf skulle försöka för vi skulle bara göra en rolig bana, jag behövde inte vara ombytt. nej, jag hoppar sa jag då och när klassen börjar med banan tappade jag nästan hakan. Han ville då att jag skulle knytas fast med två andra varav två av oss skulle ha ögonbindel och den tredje skulle leda oss genom banan. Banan däremot var inte bara gå rakt fram och vänd, utan man skulle klättra på varenda jäkla sak i gympahallen och krypa under massa saker, allt detta med nackspärr. Hur tänker man då? Inte alls skulle jag tro. Men tillslut efter 1½ år gick det in i hans lilla hjärna att jag hade problem och fortfarande har. Nu har jag inte nackspärr jämt, men däremot ont varenda jävla dag, men jag har lärt mig att leva med det. Om jag någon gång har en dag då jag inte har ont kommer det bara vara konstigt.

En annan lärare jag hade envisades med sina instuderingsfrågor. Fick en lapp med massa frågor som vi skulle leta upp svaren på i böckerna och sedan hade vi prov på dem. Kul? Nej! Lärde jag mig något? Inte mycket!
Mina gamla lärare skall vara med mig under hela min utbildning och sån skall jag INTE bli!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0