året var 1999....

1999 års melodifestival har jag väldigt mycket minnen av. Jag minns att det var då jag verkligen började tycka om detta fenomen och som ni vet är jag nu helt fast. Charlotte Perelli (då hette hon Nilsson) vann med Tusen och en natt och representerade Sverige i Jerusalem iklädd en rosalila kroppstrumpa. Jag är än idag arg över att jag inte stannade upp och såg när hon vann! I år är det 10 år sedan och om Eurovision kommer att fortsätta vara upplagt på samma sätt kommer Sverige aldrig ta hem segern igen och jag fick alltså inte se det ögonblicket vi vann sista gången. Det är surt
.

  Det var även det här året alla gick runt och sjöng på Martins Du är så yeah yeah wow wow. En låt som jag och mina kompisar alltid sjöng och dansade till var Stjärna på himmelen med Drömhus. Ja, hur bra var den egentligen? Inte så jätte va? Arvingarna ställde upp med låten Det svär jag på och de fick sjunga den två gånger. Vet ni varför? Jo det skall jag berätta. Caspers mick var nämligen inte på första gången och eftersom det är han som är leadsinger så fick de köra igen. Hur kan jag minnas det? Jag vet faktiskt inte, det är trots allt 10 år sedan. Men den låten tycker jag faktiskt är bra än idag. Väldigt fin är den. En annan låt som sjöngs mycket hemma hos Malin var A1's låt Bilder av dig i mitt hjärta. En värdelös låt egentligen nu i efterhand, men då jävlar då ville jag också vara med i A1 som nog inte har gjort något efter den festivalen, förutom Josefin Sundström som dyker upp lite överallt i olika sammanhang.



Jag har även ett minne av att Charlotte var i ledningen under så gott som hela röstningen. Ja, för att sammanfatta 1999 års melodifestival så var det ett bra år. Hade kanske inte tyckt det om det hade sänts i år, men då var det bra och sådan musik man lyssnade på då. Då var det fortfarande en SCHLAGERfestival, men nu har den utvecklas till en MELODIfestival vilken folk fortfarande har svårt att förstå. 2002 började den övergången när Afrodite vann och man för första gången fick sjunga låtar på engelska. 2002 var också det år som alla deltävlingar drog igång. Ja, festivalen har utvecklats helt enkelt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0