Genus!

Sitter och läser om manligt och kvinnligt och hur man behandlas olika. Det är jätteintressant visserligen, men börjar bli ganska trött på det här. När man pratar om manligt och kvinnligt och att det skall vara jämställt mellan könen och att vi måste förbättra det, för vi kan ju hela tiden bli bättre på allt. Men varför är det ingen som talar om hur långt vi faktiskt har kommit? Hallå, pojkar och flickor får gå på samma skola, kvinnor får rösta! Män och kvinnor får idag göra samma saker. Vill vi kvinnor gå i skola behöver vi inte gå till en privat skola som kostar oss skjortan. Det är lika för alla.
   Något jag stör mig på att man sätter en könsstämpel på yrken. Blir jag chef då är jag en kvinnlig chef. Blir Kalle chef då är han chef. Men blir Kalle och jag sjuksköterskor då är Kalle en manlig sjuksköterska medans jag är sjuksköterska. Varför sätta en könsstämpel på det? Chef som chef, sjuksköterska som sjuksökterska. Varför sätter man då inte manlig framför chef? För Kalle är ju manlig. Varför tar man inte bara bort stämpeln så alla blir chefer oavsett kön. För sätter man ordet kvinnlig framför chef tycker jag det känns lite nedvärderande. Bara för att jag är kvinna innebär inte det att jag skulle vara sämre än en manlig chef. Samma sak med sjuksköterskor eller förskollärare. En manlig förskollärare är lika bra som en kvinnlig förskolläre, ändå får mannen ordet manlig framför sitt yrke.
   Läste precis i en bok om två barn som skall börja dansa. Den ena är kille och den andra är en tjej. Vem tror ni det är accepterat för att börja dansa? Jo, tjejen. Killen däremot där ifrågasätts hans sexualitet. För killar ska ju tydligen inte dansa. nej nej, det går inte för killen ska börja spela fotboll istället. Fast han kanske inte vill det, men där kan han visa sin manlighet och han ju bli fotbollsproffs när han blir stor, dansa kan han ju göra på fritiden om han nu vill det. Spelar tjejer däremot fotboll då kan de vara homosexuella. Herregud låt barnen göra det de själva tycker är roligt. Vill Kalle dansa, låt han göra det då. Vill Emma spela fotboll så får hon göra det!  
    Tänkte även på det här med manliga och kvinnliga sökanden till olika yrken. Söker de en tjänst som sjuksköterska är det oftast mannen som anställs eftersom det ser bra ut, det behövs fler män inom sjukvården och samma sak inom förskolan. Att få in en kvinna som bilmekaniker ser säkert också jättebra ut, men ibland kanske just den personen inte är lämpad för det yrket. Ta den som är bäst lämpad för arbetsuppgiften, spela roll om det är en kvinna eller en man. Den som är bäst lämpad för det skall väl få tjänsten?
   Varför är det så att det blir mer accepterat om en pappa glömmer ta med sig regnkläder till sitt barn, men inte om en mamma gör det? Pappan har ju precis lika mycket omsorg om sitt barn som mamman har, men glömmer pappan då är det lugnt. Glömmer mamman då höjer man lite på ögonbrynen! För det är uppenbarligen inte okej! Som sagt har vi kommit långt med jämställdheten, men varför kan vi inte bara slopa dessa saker också? Ska det vara så svårt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0