Sparkles Cheerleading

Sitter och kollar på Oprah Winfrey och det kom ett inslag som jag tycker var helt underbart. Det är två tjejer som har startat en cheerleadingklubb för funktionshindrade. I truppen är det tjejer med allt från autism till down syndrom. Har man ett funktionshinder ses man tyvärr ofta annorlunda på än om man inte har det och tyvärr är det många som ser till vad dessa människor inte kan när man kan se till vad de faktiskt kan. Tjejerna som startade denna trupp säger att de var övertygade om att de skulle få nya vänner, men att de snarare har blivit som en familj. Tjejerna som är med i truppen har tidigare varit osäkra i sig själva, gått med sänkt huvud och aldrig fått stå i centrum. En mamma berättar om sin dotter som var exakt sådan innan hon kom med i truppen, nu är hon självsäker, hon vågar stå i matsalen och köra cheerramsor.
Jag tycker detta är en jättebra grej. Det är många som backar när de kommer i närheten av en person med ett funktionshinder då de inte vet hur de ska hantera situationen. Men dessa människor är människor precis som oss utan funktionshindret. Jag arbetar med en kvinna med downs syndrom och hon är den skönaste människan jag känner. Vi har alltid sjukt roligt ihop och skrattar och skojar hela tiden, precis så som man ska göra tillsammans med sina vänner. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0