Filmtips - Pojken i randig pyjamas


Se trailern och se sedan filmen. Oerhört bra. Av någon anledning tycker jag väldigt mycket om filmer om andra världskriget. Jag har alltid gjort det och jag kollar gärna på dokumentärer och läser böcker och då gärna om människoöden. Jag har besökt Theresienstadt i Tjeckien och Auschwitz och även Auschwitz-Birkenau. Jag har vart i gaskammare och sett klösmärken i väggarna, jag har sett de barackerna nazisterna tvingade fångarna att bo på varandra i, jag har vart i krematorierna och jag har sett den berömda skylten Arbeit macht frei (Arbete ger frihet). Men jag vill åka tillbaka, jag vill se det med "äldre" ögon. Hur konstigt låter inte det att jag vill åka tillbaka till ett ställe där så många miljoner mördades? Trots att jag har varit där, så minns jag inte så mycket som jag vill minnas och jag vill dit och få gå runt med en svensktalandes guide. Sist gång fick vi inte den möjligheten.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag vill med besöka det... Hoppas på att någongång få göra det!

2011-10-12 @ 21:33:45
URL: http://jennyssen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0